Nieuws

Overdenking zondag 2 augustus

Votum en zegengroet
Opwekking 640 Ik hef mijn ogen op naar de bergen (Ps 121)
https://www.youtube.com/watch?v=mAqOWF3v5JA
wet
GK Ps 51:5 Schep in mij, God, een hart dat leeft in ‘t licht
https://www.youtube.com/watch?v=hqOnsfVY5lc
gebed
Lezen: Jesaja 55
Opwekking 281 Als een hert dat verlangt naar water…
https://www.youtube.com/watch?v=PTk-PV6dSSY
Tekst: Jesaja 55: 1-3
Preek
GK Ps 16a = Opwekking 727  Mijn God, ik kom naar U, dan ben ik veilig
https://www.youtube.com/watch?v=wtmFelxuLoI
gebed
LB nw 425 Vervuld van uw zegen
https://www.youtube.com/watch?v=TSri-mxLCUc

zegen

Jesaja 55.

Hierheen! Hier is water, voor ieder die dorst heeft. Kom, ook al heb je geen geld. Koop hier je voedsel en eet. Kom, koop voedsel zonder geld, koop wijn en melk zonder betaling. Waarom geld betalen voor iets dat geen brood is, je loon besteden aan wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar mij, en je zult ruimschoots te eten hebben en genieten van een overvloedig maal. Leen mij je oor en kom bij mij, luister, en je zult leven. Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond, als bevestiging van mijn liefde voor David. Hem heb ik aangesteld als vorst en heerser over de naties, als getuige voor de volken. Ook jij zult een volk ontbieden dat je nog niet kende, en een volk dat jou nog niet kende zal zich haasten om bij je te zijn, omwille van de HEER, je God, de Heilige van Israël, die je deze luister heeft verleend. Zoek de HEER nu hij zich laat vinden, roep hem terwijl hij nabij is. Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten, laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien. Laat hij terugkeren naar de HEER, die zich over hem zal ontfermen; laat hij terugkeren naar onze God, die hem ruimhartig zal vergeven. Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen. Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel en daarheen niet terugkeert zonder eerst de aarde te doordrenken, haar te bevruchten en te laten gedijen, zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten – zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit mijn mond: het keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat ik wil en te volbrengen wat ik gebied. Vol vreugde zullen jullie uittrekken en in vrede zul je huiswaarts keren. Bergen en heuvels zullen je juichend begroeten, en alle bomen zullen in de handen klappen. Doornstruiken maken plaats voor cipressen, distels voor mirtestruiken. Zo zal de HEER zich roem verwerven, het is een eeuwig en onvergankelijk teken.

Hierheen! Hier is water voor ieder die dorst heeft
Lijkt alsof een oosterse waterverkoper roept, zoals vandaag nog gebeurt, bv in Marokko.
De waterverkoper loopt over de markt en biedt water aan
(in een warm en droog klimaat).
De tekst lijkt op de sfeer van de markt
Kom, ook al heb je geen geld. Koop hier je voedsel en eet.
Kom, koop voedsel zonder geld, koop wijn en melk zonder betaling.
Alsof marktkoopman zijn waren aanprijst.
Maar dan lijkt het wel vreemde marktkoopman:
Hij biedt zijn waren gratis aan.
Dat maakt je nieuwsgierig en argwanend: gratis? Zit daar een addertje onder gras?

Wie roept daar als een waterverkoper
Wie nodigt ons uit om gratis eten te halen?
In Jesaja 55 gaat het over dorst naar God.
Zoals een hinde smacht naar stromend water,
zo smacht mijn ziel naar u, o God. Psalm 42
Je verlangt naar God, omdat je verdrietig bent of pijn lijdt, omdat je onrustig bent
Zoekt veiligheid, houvast, geborgenheid, je zoekt God.
En dan zegt God: kom maar, Ik ben er voor je, hier is water voor je dorstige ziel
Leen mij je oor en kom bij mij, luister, en je zult leven.
Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond,
als bevestiging van mijn liefde voor David. Jesaja 55:3
3 dingen:
1. God biedt leven aan: = echt leven, volle leven, eeuwig leven
2. Verbond = verbinding – vaste relatie
3. Liefde .
Ook Psalm 36 gaat daarover:
Hoe kostbaar is uw liefde, God!
In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen
zij laven zich aan de overvloed van uw huis,
u lest hun dorst met een stroom van vreugden,
want bij u is de bron van het leven, door úw licht zien wij licht. Psalm 36: 8-10
God geeft houvast, maar ook zin aan ons leven.
Hij geeft rust in een gejaagd leven:
Jezus nodigt ons uit:
Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan,
dan zal ik jullie rust geven. Matteüs 11:28
Maar – is dat een bijzondere boodschap?

Er is een markt voor boodschappen
Maar ook ‘markt voor welzijn en geluk’
Veel mensen zoeken geluk, en zin in hun leven
Je kunt een groot aanbod vinden op markt van welzijn en geluk.
Cursussen, seminars, trainingen, persoonlijke coaches, enz
Zen, yoga, mindfulness, zen en reiki,
Wat is de plek van het christelijk geloof op markt van welzijn en geluk?
Wat biedt kerk wat anderen niet bieden?
Rust, vrede en rechtvaardigheid, liefde, saamhorigheid?
Is die boodschap uniek? Komen anderen ook niet met die boodschap?
Bovendien: wat brengen christenen er zelf van terecht?
Voor veel mensen is bijbel juist tegendeel van liefde en vrede, maar gaat het over een God die je opjaagt – het is toch nooit goed!
Een God voor Wie je bang moet zijn – die alleen maar dreigt met hel en verdoemenis
O wee als je een stap verkeerd doet!
Een God op afstand – en die houd je maar liefst op afstand!
Maar lees dan Jesaja 55: God nodigt je uit: Kom, koop, eet, luister,
God is niet ver weg. Hij nodigt je uit – hartelijk welkom
Hij ontvangt je met open armen: Ik wil met je omgaan!
Daarvoor heeft Hij mensen gemaakt – om met de levende God om te gaan!
Daarom staat in vers 6 de oproep: Zoek de HEER nu hij zich laat vinden,
roep hem terwijl hij nabij is.
Zoek – dat is geen speurtocht in doolhof met onbekende afloop.
Maar Hij staat met open armen – klaar om je te ontvangen.
Zoek Hem – lees de bijbel – leer God kennen zoals Hij is, zoals Hij zichzelf bekend maakt!
En spreek Hem aan in je gebed
…dan zul je leven = eeuwig leven
Want: Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond,
als bevestiging van mijn liefde voor David.
Raadselachtige woorden?
Het wordt duidelijk als je Jesaja 55 leest in het verband: het bijbelboek Jesaja.
Wat betekent dat allemaal:
Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond, als bevestiging van mijn liefde voor David.
– jullie = ? Wie zijn eerste hoorders / lezers
– Verbond – wat sluit God dan?
– Bevestiging van Gods liefde voor David = ?
Verbond geeft een vaste relatie aan, geen vluchtige ontmoeting maar eeuwigdurend band: eeuwig leven.
God zegt: Ik wil met jou omgaan, je mag bij Mij horen
Dat is het wonder als je bijbel leest: God nodigt jou uit
Ik sluit met jullie een eeuwigdurend verbond, als bevestiging van mijn liefde voor David.
Liefde is de kern van Gods omgang met ons.
Liefde is: goed zijn voor de ander, het goede doen. God doet niet anders want God is liefde.
Dat is geen lievigheid, het betekent ook: opkomen voor recht en eerlijkheid; en onrecht en oneerlijkheid en zonde wegdoen
Verderop in Jesaja 55 lees je Gods oproep tot bekering – juist om mensen te richten op het leven in vrede en gerechtigheid, naastenliefde en betrouwbaarheid
– Liefde voor David:

David was koning over Israel (1000 v C)
Na de chaotische tijd van rechters, maakte hij (na koning Saul) volk Israel tot sterke eenheid.
Jeruzalem werd de hoofdstad. David diende Heer; God noemde hem: een man naar mijn hart.
David leefde ongeveer 1000 voor Christus. Na hem kwam de koningentijd, tot ruwweg 500, toen werd Israel in ballingschap gevoerd naar Babel.
Na de terugkeer hadden ze geen eigen koning meer.
Jesaja was een profeet die leefde in tijd van koningen (koning Hizkia). Je kunt zijn boek verdelen:
1-39: tijd van koningen
40-55 tijd van ballingschap
56-66 tijd erna: toekomst
In Jesaja 1-39 lees je veel waarschuwingen aan het volk Israël:
jullie lappen het verbond aan je laars en proberen een loopje met God te nemen;
bekeer je, anders verlies je leven, het goede leven in het goede land.
Maar het was vergeefs: Israel werd veroverd door Nebukadnessar, de koning van Babel,
En Jeruzalem werd verwoest, het volk in ballingschap en de tempel geplunderd en verbrand.
Het volk leefde in Babel in diepe ellende: Waar is God?
Speelt God nog een rol? Of is Hij zijn volk vergeten?
Jesaja 40-55 is bestemd voor het volk in ballingschap
Jesaja 40 begint met:
Troost, troost mijn volk, zegt jullie God. Spreek Jeruzalem moed in, maak haar bekend dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan…
Israël mag weer terugkeren uit ballingschap naar beloofde, zie Jesaja 55:12
Vol vreugde zullen jullie uittrekken en in vrede zul je huiswaarts keren.
‘Jullie’ zijn mensen in nood, die het gevoel hebben: God laat ons in de steek.
Mensen met dorst naar God: waar bent U, ik heb u nodig!
Zoals een hert verlangt naar water, ik heb dorst naar U!
En dan zegt God: Hierheen, hier is water voor ieder die dorst heeft!
Hef je hoofd op, kom tot leven, kom koop eten en drinken
Geniet van Gods goedheid – het is gratis.
Gratis? Als een verkoper zegt dat het gratis is krijg je argwaan: zit er een addertje onder het gras?
Gratis betekent: uit genade
Dat is Gods liefde. Die is onverwacht: als je alles verprutst hebt door zonde houdt God van je, en is Hij goed voor je
Gratis? Hoe weet je of het klopt?
Jesaja 55 moet je in het verband lezen:
Jesaja 53 gaat over de Dienaar van de Heer (of: de Knecht des Heren).
Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing. (vers 5)
Dat is een profetie over Christus’ lijden: honderden jaren later
Wij mensen zijn vaak vol onrecht, egoïsme, zonde. En dat brengt de dood (biologisch, maar ook geestelijk: breuk met God)
Jezus geeft ons het leven weer, Hij heeft de dood ondergaan aan kruis.
Hij regeert, als zijn voorvader David destijds.
Gods liefde voor David is niet verdwenen in de ballingschap.
In Jezus is dat duidelijk: Hij regeert vanuit hemel (zijn eeuwige troon) – het rijk van recht, vrede en liefde.
Jesaja 54: God geeft leven aan Israël en de volken:
…mijn liefde zal nooit meer van jou wijken en mijn vredesverbond is onwankelbaar –
zegt de HEER, die zich over je ontfermt. vers 10
Jesaja 55 vervolgt met: kom, Ik geef je leven, het is gratis, genade:
de prijs is betaald: Jezus heeft dat voor jou gedaan. Heb je dorst, kom naar Mij

Waar word je gelukkig van?
Je kunt de markt van welzijn en geluk afstruinen.
Je kunt je geluk zoeken in een mooi huis, nieuwe computer, luxe vakantie.
Maar gevoel van onbehagen en onvrede is niet op te lossen met luxe.
Je kunt markt van zingeving en zelfverwerkelijking afstruinen.
Dat kost je veel geld! Wat is resultaat?
Vers 2: Waarom geld betalen voor iets dat geen brood is,
je loon besteden aan wat niet verzadigen kan?
De kerk heeft een unieke boodschap omdat het Gods boodschap is!
Oppervlakkig gezien kun je zeggen: vrede, naastenliefde, gerechtigheid overal verkrijgbaar.
Maar het zijn bijbelse waarden, die vaak los van God aangeboden worden.
En veel mensen stellen hun eigen zingeving ermee samen: een beetje van dit, een beetje van dat.
God zegt: Kom bij Mij, eet niet beetje van dit en beetje van dat; Ik geef je een overvloedige maaltijd. Ik ga met je aan tafel =Ik ga met je om (zoals je samen met familie of vrienden eet).
God spreek jou aan: Kom bij Mij
Als je bij Hem komt dan besef je pas wat je gemist hebt
Dat komt uit in Psalm 16:
Mijn God, ik kom naar U, dan ben ik veilig….
Ik heb U nodig, Heer de rest is overbodig
De mensen hebben andere idolen (=afgoden)
En wringen zich voor hen in honderd bochten…
(= geld uitgeven voor iets wat niet verzadigen kan)
Maar zoek je geluk bij God:
U wilt mij leren waar ik u moet zoeken;
Heel dicht bij u, mijn God, zal ik gelukkig zijn

Diapresentatie bij de preek:
Jes550103.2020-1

Jes550103.2020-2

zo 2 augustus – collectes voor Kerk en Pastoriefonds

Zondag 2 augusuts a.s. zijn er 2 collectes. De 1ste zondag van de maand zijn ze zoals gewoonlijk voor Kerk en Pastoriefonds.

Omdat wij de komende zondagen niet in de erediensten onze gaven kunnen geven heeft de diaconie heeft twee mogelijkheden voor u ingericht waarop u vanuit huis uw gift kunt doen.

De GivT app
Geven vanuit huis kan net zo eenvoudig als in de eredienst met de GivT app. Kies onze kerk uit de lijst met goede doelen, of scan de onderstaande QR code om uw gift te doen.

Via iDeal
Voor de mensen die op dit moment géén gebruik maken van de app, hebben we een aparte rekening geopend waarop u met iDeal kunt betalen.

Via de link: https://bunq.me/gkvAduard kunt u uw gift doen, u kunt zelf een bedrag invullen en de betaling uitvoeren.

Let op: de betaalpagina toont dat u een betaling doet aan Richard. Helaas kunnen we dit niet wijzigen, uiteraard komt uw betaling bij het collectedoel terecht.

Grote Schoonmaak Kerkgebouw

We hopen vanaf 16 augustus weer in aangepaste vorm kerkdiensten te kunnen houden in het kerkgebouw. Dat is natuurlijk het fijnst in een fris en schoon gebouw! Daarom willen we op zaterdagmiddag 15 augustus tussen 13 en 16 uur het gebouw samen schoonmaken. De koster zorgt voor een lijst met klussen en natuurlijk nemen we de 1,5m regel in acht. Schrijft u het ook al vast in de agenda? Vele handen maken licht werk. Volgende week volgt meer informatie!

Overdenking zondag 26 juli

Vooraf  psalm 119 door Date Jan

Votum en groet – amen
Zingen:      Opwekking 830 Hoe we ook zwerven
Gods leefregels
Zingen:      NLB 1008: 1,2,3 ‘Rechter in het licht verheven’
Gebed
Bijbellezing: Lucas 21: 5-36
Zingen:      NLB 462: 1-6 Zal er ooit een dag van vrede…?
Verkondiging over m.n. Lucas 21: 19/28/36
Zingen:      Opwekking 798 Houd Vol
Gebed
Collecte (bestemd voor Stichting Bibliotheekfonds TU)
Ontmoetgroet:    https://youtu.be/dfNNib1ngNE
Zingen:      Gz. 231: 1-4 NGK ‘Maak muziek voor God de Vader’
Zegen
Zingen:      NLB 425 ‘Vervuld van uw zegen’

Lucas 21: 5-36

Toen er gesproken werd over de tempel, over de mooie stenen en wijgeschenken waarmee hij versierd was, zei hij: ‘Wat jullie hier zien – er zullen dagen komen waarop geen steen op de andere zal blijven; alles zal worden afgebroken.’ Ze stelden hem toen de vraag: ‘Meester, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we het herkennen?’ Jezus zei: ‘Let op, laat je niet misleiden.

Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben het,” of: “De tijd is gekomen.” Volg hen niet! Als jullie berichten horen over oorlog en opstand, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten eerst gebeuren, maar dat is nog niet meteen het einde.’ Hij vervolgde: ‘Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, er zullen zware aardbevingen komen en hongersnoden en epidemieën alom, en er zullen aan de hemel grote en verschrikkelijke tekenen verschijnen.

Maar eerst zullen jullie worden mishandeld en vervolgd en uitgeleverd aan de synagogen, jullie zullen worden opgesloten in de gevangenis en worden voorgeleid aan koningen en gouverneurs omwille van mijn naam. Dan zullen jullie moeten getuigen. Bedenk wel dat jullie je verdediging niet moeten voorbereiden. Want ik zal jullie woorden van wijsheid schenken die door geen van je tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken.

Zelfs je ouders en broers, verwanten en vrienden zullen je uitleveren, sommigen van jullie zullen worden terechtgesteld, en jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam. Maar geen haar van je hoofd zal verloren gaan. Red je leven door standvastigheid! Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is.

Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen.

De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen.

Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister. Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’ Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’

Verkondiging over m.n. Lucas 21: 19/28/36
‘Hoe blijf je overeind in een tijd vol onrust, dreiging en onzekerheid?
Leer van Jezus
1) volhouden ;
2) moed vatten;
3) scherp blijven – en dat alles: op God gericht

Gemeente van Christus,

We leven in een tijd vol onrust, onzekerheid, slecht echt en slecht nepnieuws. Het is vaak al lastig om er achter te komen wat echt nieuws is en wat nep, fake-nieuws. En dat laatste maakt mensen vaak nog meer angstig en verward dan wat werkelijk is. Ik denk aan dat oude gezegde dat een mens nog het meest lijdt door onheil dat hij vreest en dat niet op komt dagen – maar het waart wel rond als een nog gevaarlijker virus dan corona – het zet aan tot terreur tegen b.v 5G-masten maar – nog erger – tegen medemensen die anders zijn en daarom dreigend – in de Middeleeuwen waren dat de Joden die werden aangezien als de bron van de pestepidemie, in onze tijd zijn het zomer Aziaten of anderen met een andere kleur of cultuur of gewoonten.

Maar inderdaad, onze tijd is onzeker en zit vol dreiging, onrust en ook veel angst, en dan is er meer dan dat virus: aanslagen hier en daar, oorlogen met als gevolg ook voor onze wereld de komst van vluchtelingen, klimaatproblemen, wantrouwen tegen de politiek en de media – niet alleen in de VS – aardbevingen zoals in Groningen…
En misschien is wel het moeilijkst de onzekerheid: hoe lang duurt wat we nu meemaken, en wat zijn de gevolgen op langere termijn voor onze manier van omgaan met elkaar, voor je bedrijf of baan, voor onze manier van kerk – zijn….
En als hopelijk deze pandemie voorbij is of er een afdoend vaccin gevonden is, wat is dat het volgende dat op ons af komt – weer: dat lijden dat ik vrees…wat misschien.
Vragen en nog eens vragen met daarachter dé vraag: hoe ben ik eronder, wat doet het mij/ons, en hoe ga ik en hoe gaan wij samen daar dan mee om, als gelovigen.

We hebben met elkaar een aangrijpend en ook wel lastig uit te leggen Bijbelgedeelte gelezen, een weergave van een stuk onderwijs van Jezus, kort na zijn triomfantelijke intocht in Jeruzalem en kort voor zijn arrestatie en veroordeling en kruisiging….het was dus in de laatste week van Jezus op aarde, vlak voor het laatste pesachmaal. Een aankondiging is het van wat allemaal te gebeuren staat in de tijd nadat Hijzelf via kruisdood en opstanding teruggegaan zal zijn naar zijn Vader in de hemel; zeg maar: in de tijd tussen zijn hemelvaart en zijn terugkomen naar deze wereld, dus de tijd waarin ook wij vandaag nog altijd leven en van alles en nog wat meemaken, ook aan moeilijke en dreigende en vreselijke dingen als oorlogen, rampen, epidemieën, natuurgeweld, klimaatproblemen, en ook een tijd waarin wie geloven het al te vaak zwaar hebben door bedreigingen en vervolgingen, zelfs van wie heel dichtbij staan.
En weer die vraag: wat doet dat met je, hoe ga je ermee om, hoe blijf je overeind?

Ik zei net dat dit Bijbelgedeelte best lastig is om helder te krijgen wat bedoeld is.
Dat zit vooral vast op de vraag op welke tijd en situaties slaat wat Jezus zei. Je krijgt het ene moment de indruk dat het gaat om wat we dan wel de ‘eindtijd’ noemen, de periode die voorafgaat aan de terugkomst van de Heer op de wolken; daar gaat het ook met zoveel woorden over in de verzen 27 en 28 en ook in vers 36, waar we lezen over ‘de Mensenzoon’ die in heerlijkheid arriveert, en ons ter verantwoording roept. Maar in het gedeelte vanaf vers 20 heeft Jezus het over de stad Jeruzalem die door vijandelijke legers omsingeld en verwoest zal worden en dat het er dan op aan komt of je op tijd weg kan komen voordat je gevangen genomen, weggevoerd of gedood wordt, want Jeruzalem zal “vertrapt worden door de heidenen”, een vreselijke tijd.
Terugkijkend in de geschiedenis weten wij dat het zo ook is gegaan, in het jaar 70 na Christus, toen de Romeinen Jeruzalem en de tempel hebben verwoest en veel mensen, vooral christenen, de stad zijn ontvlucht de bergen in, naar her dorp Pella.
Maar dan, als in één adem, gaat het verder over tekenen aan de hemel, en angst onder de volken, als het ware vanwege kosmische rampen, en dan komt Jezus. Dan vraag je je af wat dat wil zeggen want dat slaat toch op gebeurtenissen veel later?

Zoals vaker helpt het ook hier om andere Bijbelgedeelten erbij te betrekken, zeker als het om een van de vier evangelieverhalen gaat – vier die vaak elkaar aanvullen. In dit geval is verhelderend ernaast te leggen wat Marcus – de secretaris van Petrus – over ditzelfde gesprek vertelt, met veel overeenkomsten maar ook aanvullingen. B.v. dat de aanleiding tot dit gesprek een opmerking was van een van de leerlingen in het zicht van het tempelcomplex: “Meester, kijk eens wat een enorme stenen en wat een imposante gebouwen”(Marcus 13: 1). Waarop Jezus reageert met hard zal zijn aangekomen bij zijn leerlingen: er blijft geen steen op de ander, heel die tempel zal worden afgebroken. Het was blijven hangen bij ze, want als ze dan later op de dag vanaf de Olijfberg die tempel weer zien liggen, vraagt Petrus wanneer dat vreselijke zal gebeuren en waaraan ze kunnen herkennen dat het zover is – waarop Jezus als antwoord geeft wat we ook lazen bij Lucas dat ze niet door nepnieuws zich moeten laten beetnemen, en dat er eerst nog heel wat gebeuren zal – juist ook aan moeilijke dingen voor wie Hem willen volgen – en dat zij rustig moeten blijven en volhouden.

Dat is dan ook meteen de eerste les om overeind te blijven in een tijd vol onrust, dreiging en onzekerheid : volhouden – daar zit uithoudingsvermogen en geduld bij.
Dat gold voor de eerste generatie christenen die na Pinksteren de wereld in gaan met de boodschap van Jezus en die zullen stuiten op weerstand, vijandschap, vervolging, en die dat zelfs kan komen te staan op gevangenschap en doodstraf. We weten dat dat ook is gebeurd in die eerste eeuwen en ook later, tot vandaag aan toe. En ook – ik zei het al – is uitgekomen wat Jezus zei over Jeruzalem en de tempel. Maar, zei hij erbij, dat is nog niet het einde, en wanneer dat einde komt, weet God alleen – in Marcus 13 lezen we: “Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet, en de Zoon niet, alleen de Vader”(13: 32).

Een les die al te vaak niet geleerd is, als b.v. in tijden van oorlogen of grote rampen altijd wel weer dominees of andere zogenaamde profeten denken te weten dat het nu wel bijna zover is, en dat met allerlei Bijbelteksten of spitsvondige rekensommen. En ze beroepen zich er dan op dat Jezus zelf ons ‘tekenen der tijden’ gegeven heeft. Dat laatste is waar, maar die tekenen zijn wel wake-up-calls maar geen tijdpad. Ik zal nooit vergeten dat toen ik student was de al oude dominee Douwe van Dijk een lezing hield over die tekenen van de tijden en toen zei dat je ze moet zien als richtingwijzers – die kant gaat het op – maar niet als kilometerpaaltjes – zo ver nog. Een wijze les van een al vergrijsde voorganger – altijd goed om bij die les te blijven.

Ja, want het is eigenlijk gewoon een les van Jezus zelf: laat je niet misleiden en raak niet in paniek bij allerlei berichten over oorlogen en opstanden, aardbevingen en hongersnoden en epidemieën – pandemieën – dan weer hier en dan weer daar, all over the world, en door alle tijden heen – “want dat is nog niet meteen het einde.”
Waarmee we dichter bij de betekenis komen van dit onderwijs van onze Heer, dat bestemd is voor de tijd die zijn eerste leerlingen nog zouden meemaken maar ook meegaat daarna tot aan de dag dat Hij terugkomt, en dus ook actueel voor ons.

Sinds onze Heer wat in dit hoofdstuk is opgeschreven heeft gezegd, zijn bijna tweeduizend jaar voorbijgegaan en veel van wat we lazen is gebeurd en gebeurt nog steeds, en daar kun je van onrustig worden, bang, of zelfs van in paniek raken – of –
en dat kan ook zomaar – er cynisch van worden en je ogen maar ervoor sluiten. Vooral als het nieuws is – zomaar oud nieuws – dat onszelf minder of niet raakt: al die vluchtelingen in wrakke bootjes of in tenten in Griekenland of Libanon of waar dan ook; die ondernemers die bang zijn failliet te gaan, die jongeren aan de kant zonder contract en zonder geld, die daklozen die niet thuis kunnen blijven, die ouderen in het verpleeghuis die gelukkig geen familie of bekenden zijn, die oorlog en al die verwoestingen ver van ons veilige huis; die christenen die worden vervolgd, die mensen die lijden onder discriminatie en racisme, anti -semitisme, haat tegen moslims, en ga zo maar door –heel erg, maar je kunt er toch niets aan veranderen….

Maar wat dan wel? Hoe blijf je overeind bij dat alles zonder in paniek te raken of cynisch te worden, zonder of je kop in het zand te steken of er niet van te slapen?
Als eerste – ik gaf het al even aan – wat in vers 18 staat : standvastigheid, om zo erdoor heen te komen, je leven te redden omdat God er is en je overeind houdt. Het is een ijzersterke bemoediging van Jezus je Heer: “Geen haar van je hoofd zal worden gekrenkt. Red je leven door standvastigheid” – het gebruikte woord heeft in zich dat geduld gevraagd wordt en uithoudingsvermogen, veel dus, het kost veel en je krijgt niet de garantie dat je niks kan overkomen – integendeel – lees maar wat er allemaal op je af kan komen en wat het je kan kosten, maar houd vol en houd moed want dit is niet het einde, het einde is gered worden en overwinnen, met Jezus.

Houd vol en – dat is twee – vat moed. Dat haal ik vooral uit vers 28, na dat lastige gedeelte over al die ellende tijdens en na de belegering en verwoesting van Jeruzalem en daarna – weer komen beelden langs van natuurgeweld boven en beneden – en angst slaat door de wereld: “de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren”- dat slaat op de tijd die de eerste leerlingen zouden gaan meemaken, maar het herhaalt zich de eeuwen erna, tot op vandaag, en we herkennen het in onze tijd met dan weer aanslagen, nu weer zo’n pandemie en we weten niet wat het volgende zal zijn, en oorlogen en dictaturen zijn er ook steeds maar weer – en dan is de bemoediging van onze Heer om moed te vatten en er voortekenen in te zien van de definitieve afrekening en verlossing als Hij terug zal komen: “wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij”. Nabij, dat wordt herhaald in vers 31: “Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is”.
‘Nabij’, zoals vaker in de Bijbel staat er geen datum bij en krijgen we ook geen tijdpad mee, maar is het wel een stip op de horizon: het komt goed, laat je hoofd niet hangen maar kijk omhoog en zorg dat je er klaar voor bent.

Ja, want dat is de derde en laatste aansporing; wees waakzaam en blijf bidden. Dat is een oproep om scherp te blijven, en in alles gericht op God en op zijn toekomst.
Er gaat een waarschuwing aan vooraf – ook heel actueel voor onze tijd – om niet afgestompt te raken door of ‘de roes en de dronkenschap’- zeg maar: werk, geld, luxe, spullen, uitjes en noem maar op – óf ‘de zorgen van het dagelijks leven’- zeg maar: m’n baan, m’n gezondheid, m’n pensioen, m’n huis of het zoeken ernaar, dat virus en wat er de gevolgen van zijn, en zoveel meer dat ons in beslag kan nemen.
Allemaal vanuit de gedachte of de wens om alles in je leven in de grip te hebben.
Ik herken het bij mezelf als het meest lastige en ingrijpende van al die beperkende maatregelen van de laatste maanden: ik heb er moeite mee dat ik niet het leven kan leven dat ik graag wil en waar ik me goed bij voel: op bezoek gaan als dat zo uitkomt, naar een museum of een stad als ik daar zin in heb, en vooral ook: naar de kerk elke zondag en de preekafspraken die gemaakt zijn nakomen, en elkaar ontmoeten…en ook dat de vakantie die we hebben geboekt gewoon kan doorgaan en zo nog wat…en dan ineens gaat door een heleboel een streep of je moet in elk geval erover nadenken wat wel en niet kan en dat je elkaar op afstand moet houden…heftig!
En dan bekruipt me de nare gedachte dat het zo nog maanden door kan gaan misschien, dat je de hele winter niet gewoon naar de kerk kan en op bezoek…je hebt het niet meer onder controle, je moet afwachten en geduld hebben en volhouden… Het zijn precies de aansporingen die we in dit gedeelte horen van onze Heer zelf,
met het oog op tijden vol onrust en onzekerheid; maar hoe brengen we dat op?

Het kan niet op eigen kracht en met allerlei eigen goede voornemens, we hebben er de hulp van boven voor nodig, van God zelf die in ons woont en werkt door zijn Geest – Jezus zegt ook in vers 36 dat we niet moeten ophouden te bidden, en bidden is vooral om hulp en kracht vragen om vol te houden, de moed erin te houden en waakzaam te blijven – en daar geeft God ons ook elkaar voor: familie, gemeente, en ook een overheid die goed luistert naar de burgers en het goede met ons voor heeft – anders dan in landen waar regeringsleiders de situatie misbruiken voor eigen gewin en vergroting van hun eigen grip op hun burgers – bid vooral ook voor die landen, en voor zovelen die extra kwetsbaar zijn als vluchtelingen, daklozen, armen.

Gemeente, nog altijd zijn we onderweg en in afwachting, onderweg naar de echt goede nieuwe tijden als Jezus een eind maakt aan al die onzekerheid en onvrede. Als er een wereld komt zonder ziekte en oorlog, zonder eenzaamheid en stress. Zover is het nog niet, en daarom blijft het aankomen op volhouden en moed houden. In de zekerheid van vers 19: je redt je leven door standvastigheid. Beloofd is beloofd!

Amen

za 25 juli – Oud papier halen

Aanstaande zaterdag 25 juli wordt het oud papier weer gehaald; zet u het weer tijdig bij de weg? De medewerkers nemen de landelijke voorschriften betreft het coronavirus in acht. Zij halen alleen het oud papier bij de weg op.

Deze keer is ook het buitengebied weer aan de beurt, dat betekent, dat er ook weer een container op de parkeerplaats bij ‘De Meeden’ staat.

Mocht u om wat voor reden ook te laat zijn met het papier bij de weg zetten, dan kan u het zo mogelijk ook daar brengen.

Met vriendelijke groet,
Lena Cruiming
050-4031702

zo 26 juli – collecte voor St. Bibliotheeksfonds TU

Zondag 26 juli a.s. is de collecte bestemd voor Stichting Bibliotheekfonds Theologische Universiteit.

Omdat wij de komende zondagen niet in de erediensten onze gaven kunnen geven heeft de diaconie heeft twee mogelijkheden voor u ingericht waarop u vanuit huis uw gift kunt doen.

De GivT app
Geven vanuit huis kan net zo eenvoudig als in de eredienst met de GivT app. Kies onze kerk uit de lijst met goede doelen, of scan de onderstaande QR code om uw gift te doen.

Via iDeal
Voor de mensen die op dit moment géén gebruik maken van de app, hebben we een aparte rekening geopend waarop u met iDeal kunt betalen.

Via de link: https://bunq.me/gkvAduard kunt u uw gift doen, u kunt zelf een bedrag invullen en de betaling uitvoeren.

Let op: de betaalpagina toont dat u een betaling doet aan Richard. Helaas kunnen we dit niet wijzigen, uiteraard komt uw betaling bij het collectedoel terecht.

Bericht van Inlia: “Mijn moeder leeft nog? Is dit een grap?”

Een Ethiopische moeder wordt herenigd met haar kinderen, dankzij een gezamenlijke krachtsinspanning van INLIA en Goedwerk. Een goed nieuws verhaal in twee delen. Deel 2

Hassan kan het bijna niet geloven. Hij dacht dat zijn moeder tijdens de vlucht uit Ethiopië was omgekomen. Het hele gezin moest drie jaar geleden op de vlucht slaan omdat drie van de kinderen van moeder Sabu politiek actief waren. De gezinsleden raken elkaar kwijt. Sabu belandt in Nederland, zonder enig idee waar haar kinderen zijn.

Ook Hassan is de rest van de familie kwijtgeraakt. Hij werd gepakt en heeft twee jaar vastgezeten. Toen hij vrijkwam is hij gaan zoeken. Tevergeefs. Na een jaar vruchteloos zoeken verliest hij de hoop dat zijn moeder nog leeft. Hij heeft dan al drie jaar niets van haar gehoord. Totdat de Goedwerk Foundation hem traceert en het goede nieuws vertelt.

Goedwerk is ingeschakeld door INLIA omdat de Amsterdamse stichting veel kennis en ervaring heeft in Ethiopië. De oprichter komt zelf uit het land. Ze ondersteunen mensen die terug willen keren naar Ethiopië bij het regelen van de benodigde papieren, maar ook door het bieden van nazorg ter plekke zodat terugkeer een duurzame oplossing is. Een ideale partner voor INLIA dus.

De zaak van Sabu is er eentje die doorzettingsvermogen vergt van beide stichtingen. “We hadden echt wekelijks contact”, vertelt Juliette van Goedwerk. Er is een brondocument nodig om Sabu’s identiteit te bewijzen, zodat ze kan reizen. Door de onrust in de regio lukt het Hassan echter niet om dit naar Addis Abeba te brengen. “Dus heeft onze collega het opgehaald en naar Nederland gebracht.”

De collega heeft een pasfoto bij zich van Sabu, nodig voor het brondocument. Hassan bekijkt de foto steeds opnieuw. Hij kan eigenlijk nog niet geloven dat zijn moeder leeft. Is het geen oude foto? Pas als hij haar later aan de telefoon heeft, durft Hassan het echt te geloven. Sabu leeft. En ze komt terug!

Ondertussen kijkt INLIA in Groningen hoe het zit met de medische gesteldheid van Sabu. Ze ziet heel slecht. De eerste diagnose luidt: staar, operatie nodig. Maar de wachtlijsten zijn lang en Sabu wil niet wachten. Ze wil naar haar kinderen. Gelukkig blijkt vervolgens dat een operatie toch niet nodig is, maar enkel een bril.

Als ondertussen ook het laatste papierwerk met de ambassade is geregeld – die hield eerst nog vol dat de nationaliteit niet was aangetoond, vertelt Juliette – helpt Anne Sabu met inpakken. De reis is ondertussen geregeld door IOM, de internationale organisatie voor migratie van de VN, waar INLIA al jaren goed mee samenwerkt. Een onmisbare partner. Iemand van de IOM zal met Sabu meereizen.

Op Schiphol zwaait Juliette Sabu uit en belooft haar binnenkort op te zoeken. Een belofte die ze een maand later inlost. “Wát een leuke ontmoeting was dat”, vertelt Juliette. Ze zien elkaar in Adama, 1,5 uur rijden van Addis, een mooie, groene stad. “Sabu was zó blij om ons te zien. Een glimlach van oor tot oor. Ze bleef maar kussen en knuffelen ook. Ongemakkelijk voor ons Nederlanders, hoor, haha.” Sabu vertelt tot hilariteit van het gezelschap dat ze de eerste twee weken ziek werd van het eten; het was weer even wennen, dat Ethiopische eten.

Ze woont nu bij haar broer, met haar zoon en diens gezin. Sabu heeft voor het eerst de twee kinderen van haar zoon gezien. Haar kleinkinderen! Twee jongetjes die ze fijn kan ‘begrootmoederen’. De DT&V heeft voor nog wat extra financiële ondersteuning gezorgd. Het uitgebreide gezin heeft nu koeien en wat kippen, zodat ze eieren kunnen verkopen. Ze wil al haar zeven kinderen weer bijeen brengen, vertelt ze Juliette. Ze heeft er al drie weten te vinden.

“Ik ben jullie zo dankbaar. Ik voel me ook als jullie moeder”, zegt ze. En op de valreep: “Doen jullie de groeten aan de begeleidsters van INLIA? Ik mis hun echt.”